Posted in: ,
By Yuni Aisyah 26 comments

Ada Apa Dengan Cinta.

Assalamualaikum, 


Hye dear readers, Alhamdulillah my blog sudah pun siap sepenuhnya untuk beroperasi. Kali ini giliran untuk aku bercerita pula. Terasa lama sangat tidak menaip dan berkongsi cerita, apa ya yang ingin aku kongsikan? Sebenarnya entry kali ini berkaitan tentang cinta. Sudah lama diperam dan akhirnya inilah waktunya untuk dikisahkan. Jeng..jeng..."CINTA" ?? "Ada apa dengan CINTA".??

Apa yang aku tulis ini tiada kaitan dengan filem dari seberang tau. Tapi, Ada apa dengan cinta aku ini lain dari filem itu. Cinta? tahukah kita kan makna sebenar cinta? sayang seribu kali sayang masih ramai yang tidak tahu apa itu cinta biarpun sudah berkali jatuh cinta. Inilah hakikat dan realitinya yang sebenarnya kita masih buta akan makna sebenar cinta.Ya,aku sendiri mengaku tidak tahu erti sebenar apa itu cinta. Pada aku, cinta itu adalah kasih sayang, persahabatan, janji, ikatan, kesetiaan, kesungguhan, perkongsian, dan cemburu.

Mencintai seseorang bukan bermaksud kita memiliki si dia secara total. Kenapa? Cintailah dia walaupun di pelosok manapun dia berada, cintailah dia untuk tempoh mana pun walau jutaan tahun. Tetapi ingat segala-galanya sudah tersurat di azali bahawa dia. kekasihmu, belum tentu akan menjadi suami atau isteri kamu. Kita hanya merancang tapi Allah yang menentukan segalanya. Tidak hairanlah pasangan pengantin yang hanya beberapa minit bakal menjadi suami isteri tiba-tiba tidak jadi disatukan,bukan.??

Di sekeliling, banyak pasangan kekasih yang kecundang di alam percintaan walau sudah bertahun menyemai cinta. Janganlah kita meletakkan 100% kepada cinta yang tidak pasti, kerana ia belum lagi menjadi nyata sebelum akad nikah. Perbatasan dalam cinta harus juga dijaga. Perlukah berpegangan tangan? Perlukah untuk berpelukan dalam bercinta? Itukah yang dinamakan cinta? Cinta yang hanya berpaksikan pada nafsu-nafsi semata. 'Ya ALLAH jauhi aku dari cinta yang sedemikian'.

Terdetik di kotak fikiran aku kadangkala, perlukah bercinta sebelum berumah tangga? perlukah? Aku dilahirkan ke dunia ini hasil percintaan ibu dan ayah. Aku adalah lambang cinta mereka. Jauh di hati, masih ada sekelumit rasa mahu mencintai dan dicintai. Tapi biarlah cinta yang datang adalah cinta yang halal bagiku. Tapi, andai belum tiba jodohku aku redha dan berazam akan terus menjadi manusia yang waras dan rasional. Selesaikan dahulu cita-cita dan impian aku yang belum terlaksana..


Ya ALLAH temukanlah padaku seseorang yg mendekatkan dirinya kepadaMU. Seseorang yang sentiasa membawaku untuk mengharapkan cintaMU. Seandainya aku bertemu dengannya, aku bermohon Ya ALLAH semaikanlah kasih kami moga sentiasa mendapat rahmat dariMU. 
  

Suke Entry Ini?

26 Comments
Fb Comments

26 comments:

  1. Yang paling kita perlukan dalam kehidupan ialah adanya seseorang yang selalu memberi semangat untuk melaksanakan hal-hal yang dapat kita kerjakan.
    ... nice entry

    ReplyDelete
  2. yup...setuju....tu baru namanya sejiwa..:)

    tq wanzi..:)

    ReplyDelete
  3. terbaikk la kak ! excited tau nak tunggu jodoh kita . btw , wani suka doa yg last tu.

    last but not least, welcome back ! ! :XD

    ReplyDelete
  4. wah...excited ek.???btol2...x sabr kot nk tunggu...haha...sape la agaknya kn.?:D

    ReplyDelete
  5. Best best best. I like. betul tu cik yuni "Mencintai seseorang bukan bermaksud kita memiliki si dia secara total." Alahai terindu la pulak. hik3.. :p

    ReplyDelete
  6. nice entry! ^^ btol tu. skrg ni pn br je couple dh lebih2 mcm dh kawen pn ada. buknnye komfem pn tu jodh kite. huhu. btw sy ni pn tgh tggu sape lah bakal suami sy ek. eceh. hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. btol tu....bru bercinta tp gayanya mcm org yg dah kawen.....tu la realitinya kini..huhu

      kte tunggu jodoh kte sesama la ek cik haz..:)

      Delete
  7. kenal saling memahami nie..hee..=)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe...persefahaman tu penting kalo nak kekal.....tp x jd juga kalo perhubungan tu x diladaskan diatas jln ALLAH....

      Delete
  8. baca entry ni dan teringatkan seseorang.. haha.. hrp dia baik2 aja..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehem2..ingtkat kenangn lalu ye...hehe......

      Delete
  9. ni entri cocok di baca sama sobat yang lagi galau..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. kamu galau mesti lagi ada masalah cinta....hahaha

      Delete
  10. betul,kita hanya merancang Tuhan menentukan.Cinta yang halal pasti hakiki.:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaALLAH...tawaduk dalam pencarian....:)

      Delete
  11. cinta itu sukar diramal kesudahannya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup....bila kita yakin yg dia jodoh kita tp tup2 dia tinggalkan kita...ending cinta yg menyakitkan....tp itulah hakikat n realiti yg perlu kita hadapi...

      Delete
  12. NICE ENTRY!!! :)

    LIKE IT!!

    Jom sertai giveaway contest blog Askrie Hishamuddin. Tarikh tutup penyertaan 7 July 2012 ini. Cepat tau! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanx askrie....

      ok..nnti sy tgk...insyaALLAH akn join..:)

      Delete
  13. cinta. anugerah dari Ilahi.
    gimana kita 'bermain' dengan cinta, itu yang membezakan.
    semuga kita beroleh rahmat-Nya :)

    ReplyDelete
  14. Nurul pon terpikir jugak perlu ke bercinta sebelum kawen..tpi nak redha Allah.Nak suroh org selidik.tapi ade laki dgn kawan baik tpi bila dgn bini marah2..macam2..adeh..harap dapat jodoh yg baik2 ..kak yun pon sme.. ^__^

    ReplyDelete
    Replies
    1. kte cari redha ALLAH smaa2 ye adek nurul....n kte doa sesama moga jodoh yg baik untuk kte..:) AMIN>...

      Delete

Sila tinggalkan kata-kata semangat anda..^_^