Posted in: , , ,
By Yuni Aisyah 38 comments

Wanita menangis bukan kerana lemah.



Lelaki 1: Aku tak faham betul dengan perempuan la. Asyik nak menangis je, asal ada masalah je nangis, yang paling pelik tu gembira pun nak nangis. hahaha.

Lelaki 2 : Perempuan ni memang lemah, hati lembut macam jelly mudah sangat hancur. Menangis tu kira sahabat dia la.ish..ish..Kalau tak menangis tak sah.

Lelaki 3 : Semua perempuan memang suka menangis tanpa alasan.

Di atas mungkin sindiran dan kemusykilan bagi lelaki terhadap perempuan, kenapa perempuan mudah menangis?

Bagi aku, perempuan menangis bukan kerana lemah atau menangis dengan suka-suka. Perempuan menangis kerana ada alasan dan sebabnya.! Aku sendiri sering juga menangis untuk melepaskan emosi dan kekecewaan yang melanda. Menangis adalah terapi emosi yang paling mujarab untuk menghilang rasa tekanan yang melanda.

Silap andai ada yang menyatakan perempuan menangis kerana lemah! Ketahuilah tangisan adalah lambang kekuatan dan perisai bagi wanita untuk menahan bebanan bukannya lemah. Melepaskan bebanan yang ada dengan menangis dapat mengumpulkan kembali kekuatan untuk kembali normal.



Allah berfirman:

"Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia; namun, harus cukup
lembut untuk memberikan kenyamanan "

"Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya "

"Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh "

"Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya "

"Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi
hatinya "

"Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan
hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu"

"Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan dan ini adalah khusus miliknya untuk digunakan bilapun ia perlukan."

Ketahuilah air mata yang menitis disetiap kelopak mata seorang wanita adalah anugerah dari Illahi. Semoga kita mendapat info dari firman ini.


Tahukah anda ;

Mereka yang menangis dapat mengembalikan 5 kali ganda tingkat normal dan kewarasan selepas menangis berbanding mereka yang tidak menangis. -sumber wikepedia.

Jadi apa lagi, menangislah jika ada bebanan dihati. Bagi kaum lelaki jangan malu-malu untuk menangis ok. Hehehe. Kenapa lelaki sukar untuk menangis? Mungkin permasalahan ini akan aku garapkan pada entry akan datang.


Nota kaki ~ Buat sahabatku Nur Farahain yang kini berada dalam kesedihan, menangislah andai itu yang boleh meredakan hatimu. Semoga cepat kembali normal.=)




Suke Entry Ini?

38 Comments
Fb Comments

38 comments:

  1. btol..sy pn kdg2 sdih baik nanges je..drp pendam..nti kt dalam ni bleh rse skit

    ReplyDelete
  2. ermmm...sume laki taw pmpuan mdah nges...tp x sume yg akn perli pmpuan sbb dorg mdah ngess...aku suke artikel ni...mnyedarkn aku ckit2..tq ea..haha

    ReplyDelete
  3. yuni, thanx for the morale support that u give to me. (;

    ReplyDelete
  4. haha teringat mase kecik2 aku slalu kaco budak perempuan then die nangis... pas die nangis aku larik takut hahaha....

    salam kunjungan
    dunker-season.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. yeah yeah !
    wani sokong la kak :)

    wani pun suke gak nanges !
    nanges mmberi kekuatan pada wani :D

    ReplyDelete
  6. kiwi : jd menangislah utk kelegaan jiwa..hehe..

    armouris : ok nnti sy terjah,,tq..=)

    syukur : mmg x sume lelaki yg berfikiran sedemikian..itu hnya segenlintir..;D

    ReplyDelete
  7. mieylo : hope fara akan kembali ceria..menangis la selagi blum puas...get well soon my dear..=)

    daniel hafiz : wah nakal jugak dia masa kecik..hikhik..

    iqbal : Tq

    ReplyDelete
  8. sokong!! menangis mmg boleh bagi kekuatan pada wanita!!

    ReplyDelete
  9. dan sya termasuk dalam golongan yang tidak memerli tu...hehehe

    ReplyDelete
  10. kdg2 pas nangis wat kte ase selesa jap :p

    ReplyDelete
  11. syukur : bgus la kalo gitu..=)

    fello : selamat kembali..lame x nmpk..=P

    nages leh wat kte lega...

    ReplyDelete
  12. Kadang2 kita perlu menangis. Tak kira ppuan mahupun lelaki. Tapi sebaik2 menagis adalah mennagis kerana terkenangkn dosa2 silam.

    Trima kasih yuni atas info yg menarik. byk jg manfaat menangis yg dpt sy tau dari entry ni.

    ReplyDelete
  13. salam..hehe afiq da lame x nangis..xtaw da nak nangis sebab ape..kalau dulu nangis sebab selalu kena rotan ekeke

    ReplyDelete
  14. shameel : thanx sudi mengomen...=)

    afiq : wslm..kre nakal gk afiq nie..=P..mesti ati tu dah keras cam batu..sbb tu ssh nak nages.hehe

    ReplyDelete
  15. hobi sy nanges...caya x.?? hehehee

    ReplyDelete
  16. 1st time masuk sini...apa kabar..

    ReplyDelete
  17. tieha : hehe...so tiap2 ari nages ke.??=P

    pencaci alim : tq la 1st dtg terus komen..hehe..tp komen kamu lari tajuk la..;P

    ReplyDelete
  18. aku pun nak belajar2 selalu nangis.nanti panjang umur..haha

    ReplyDelete
  19. ye...menangis tu kelebihan perempuan.. cuma jgn berlebihan je..huhu

    ReplyDelete
  20. aril : nages le...=P

    mario : baeklah mario..x nages lebih2 punye..hehe

    ReplyDelete
  21. yaty pun susah nak nangis,tetapi kalo da nangis tu mmg buruk lah...hehe

    Allah cipta manusia sebaik2 kejadian,so bersyukur lah dengan apa yang ada,tak perlu lah kritik kejadian atau rupa bentuk dan sifat manusia kerana itu semua umpama mencela kejadian Allah ,Nauzubillah min Zaliq...sama2 lah kite muhasabah diri..=]

    ReplyDelete
  22. sabar ye...dalam proses..hehe

    ReplyDelete
  23. aku menangis baca entri ang ni... sob sob.. aku pun tak suka pompuan menanges tanpa sebab..hehe

    ReplyDelete
  24. TK : haha..nages la konon..ak bukan wat drama pon kt sini..;P

    ReplyDelete
  25. kata-kata ang menusuk kalbu..lolx ;p

    ReplyDelete
  26. TK : haha..menusuk jantung eik.=P

    ReplyDelete
  27. itulah perempuan......

    ReplyDelete
  28. ~Lumrah seorang wanita yang dilahirkan sebagai insan yang penuh dengan kelembutan pada zahir..kelembutan itu bknlah dinamakan sebagai kelemahan seorang wanita..tapi ia adalah penyeri dunia..kepada wanita2 sekelian..menangislah kamu kerana Khaliq..dan menangislah kerana kamu bersyukur dilahirkan sebagai wanita...jgnlah menangis kerana cinta...kerana ianya tidak membawa sebarang faedah...~

    ReplyDelete
  29. best apa menangis. Rasa lega jerk lepas tu..hehe :)

    ReplyDelete
  30. yer2 setuju nages itu best..hehe

    ReplyDelete
  31. fiqry : yer2 btol tu fiq..:)

    ReplyDelete
  32. Siti Nizam Samsudin : mmg lega lepas nages..rse maslh pun slesai..hehe

    ReplyDelete

Sila tinggalkan kata-kata semangat anda..^_^