Posted in:
By Yuni Aisyah 17 comments

Peliharalah persahabatan yang ada.



Persahabatan adalah sebuah keperluan dalam kehidupan seperti mana kita memerlukan sebuah percintaan. Setiap perhubungan pasti ada saat suka dan dukannya. Andai kita menyayangi sahabat dan perhubungan yang terjalin, maka peliharalah ia dengan sebaik mungkin.

Dalam kita menjalinkan persahabatan pasti tidak akan terlepas daripada dilanda masalah dan badai. Mungkin ini berlaku akibat salah-sangka dan salah faham. Jangan biarkan masalah yang melanda itu berterusan sehingga menjejaskan persahabatan kalian.

· Sentiasalah bermaafan diantara satu sama lain. Jangan malu untuk memulakan kata maaf. Bukan beerti yang memulakan maaf itu kalah dan salah. Tapi kamu telah menjadi pemenang yang sebenar.

· Buang sikap ego yang ada dalam diri. Mungkin selama ini kamu seorang yang ego, tapi cuba buang sikap ego kamu dengan sahabat kamu. Jangan malu untuk mengiakan kesilapan diri.
· Bertolak ansur. Cuba belajar untuk bertolak ansur dan mengalah dengan sahabatmu. Biarkan dia menang sekali-sekala. Tapi kalau dah selalu kamu beralah pasti kamu rasa tak puas hati. Andai itu yang kamu rasa buangkan terus perasaan itu dari lubuk hati kamu.

· Jangan terlalu sensitive. Andai kamu terlalu sensitive dan sikit-sikit nak terasa hati, ini bakal membawa bala pada perhubungan kalian. Jadi pandai-pandailah nak ubah sikap sensitive kamu itu.

· Dapat menerima teguran dan nasihat sahabat kamu dengan hati terbuka. Angap teguran dan nasihat itu sebagai tanda dia mengambil berat tentang diri kamu dan untuk kebaikan diri kamu juga. Disini kamu perlu berfikiran terbuka dan menilai teguran itu pada sudut positif.

· Berterus terang andai ada yang kamu tidak suka dengan sahabatmu. Tapi AWAS!! kamu perlu bersiap sedia menghadapi kemungkinan yang sababatmu itu tidak dapat menerimanya. Andai dia terasa hati dengan kata-katamu pandai-pandai mengambil hati sahabatmu.

· Selami dan fahami sahabatmu. Andai kamu memahami mereka dengan baik ianya membantu perhubungan kalian. Misalnya kamu tahu benar yang sahabatmu it u seorang yang cakap lepas dan kadang kala kata-katanya menyentap perasaan kamu, tapi disebabkan kamu tahu benar sikap sahabatmu itu membuatkan kamu tidak terlalu ambil peduli dengan kata-katanya.



'Entry' kali ini aku garapkan berdasar pengalaman yang aku alami sendiri bersama sahabat-sahabatku. Alhamdulillah persahabatan yang terjalin itu masih berkekalan hingga kini. Tapi, aku tidak ketinggalan dari menghadapi masalah dalam perhubungan bersama sahabat. Ada juga hubungan persahabatan yang aku jalinkan tidak dapat dipertahankan dan pengalaman itu banyak mengajar aku. Pengalaman itu tidak akan membuat aku gentar untuk mencari sahabat sejati buat diri ini. Selagi aku hidup pencarian ini tidak akan terhenti.

Aku selalu berharap mendapatkan sahabat sejati yang tidak luntur baik dalam keadaan suka atau duka. Jika itu aku dapatkan, aku berjanji akan selalu setia padanya. Aku mencintai sahabatku seperti mana aku mencintai saudara kandungku sendiri. Aku hulurkan tangan untuk bersahabat, dan dia meyambut huluran persahabatan itu, seribu kali akan aku pelihara persahabatan yang terjalin.

'To all my beloved friend' Atika, Zahieda, Izyan n Quraisia kita kawan dah lama sejak sekolah rendah sampailah sekarang perhubungan yang terjalin masih utuh walaupun kita sibuk dengan hal masing2, kita tetap akan jadi sahabat sampai akhir hayat. 'Ok'..!!

Tak lupa juga pada sahabat yang baru aku kenali iaitu Fara, Sya, Nad, Luthfi, DS, edy, Caliph, Juan, Tapak kaki(haha) dan 'member blogger' yang sentiasa menceriakan blog "Unniesya's Story". Walaupun kita tak pernah bersua muka tapi dapat mengenali kamu semua lebih dari mencukupi. InsyaALLAH suatu saat kita akan berjumpa, jika diberikan kesempatan=)..Semoga persahabatan yang terjalin ini akan berkekalan hingga akhir hayat InsyaALLAH.Aminn..^_^



p/s : Dah lama tak 'update' blog. Sempat gak aku siapkan satu 'entry' time2 'busy'. Idea tengah ada tak elok di sia-siakan. Betul x.??^_^


Suke Entry Ini?

17 Comments
Fb Comments

17 comments:

  1. Salam..thanks yuni..tp yuni, tu blog HINGUSAN..i'm the part of it.. this my private blog; http://thesoulbreaker.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. lor..nape x bgtau awal2..hehe..
    ok2 nnti yuni tukar..

    ReplyDelete
  3. thanks, yuni..
    smpat ek siapkan satu en3 di wktu kita bz~bz kt wall ^^

    ReplyDelete
  4. yuni: thanx! semoga persahabatan kite kekal sampai bila2..(;

    ReplyDelete
  5. sukew entry yuni...setuju sgt dengan sume point tu...ape yg paling penting tolak ansur...

    insyaAllah yuni syg...semoga persahabatan kite kekal hingga akhir hayat...amin...

    hehe...sayang yuni...mmmmuahhh3...

    ReplyDelete
  6. caliph : same2 caliph.=)
    curi mse ckit..hehe

    fara : ur welcome fara..yer semoga persahbatan kte kekal smpai ble..amin..^_^

    ReplyDelete
  7. shee : thanx sya..hope sgt kte dpt jumpe n be a friend in a reality life..hopefully..=)

    syg sya juga..hehe..nak no.tel.??nnti sng contact..hehe

    ReplyDelete
  8. bz bebenor yerp wat entry....=.="
    tspi ♥ it..hahaha

    ReplyDelete
  9. bagi orang yang tak da sahabat macam mana lak?

    ReplyDelete
  10. btol yuni akk stuju elok slalu bermaaf-maafan. x kira ngn spe pon. lg la plak ngn kwn2 yg kita syg hehehe

    ReplyDelete
  11. Luthfi : hehe...bz la gak..=P

    tapak kaki : kalo yg xde sahabat tu soh la dia cari..cian dia..nape kamu xde sahabat ke.??

    missxyz : yer tu betol la tu..hehe..lg2 nak bulan pose nie...hehe

    ReplyDelete
  12. betul tu..dalam bersahabat ni memang kena byk bersabar n toleransi.. saling memahami.. =)

    ReplyDelete
  13. sweetnyer...samat menyambut bulan ramadhan..^_^

    ReplyDelete
  14. ieqa : ye btol tu..pape pon nak ucap thanx sgt sbb sudi jd kwn yuni even kat blog aje...insyaALLAH mane tau ada jodoh kte jmpe.=)

    puput : yer salam ramadhan juga..x sabar nak pose nie..hehe

    ReplyDelete
  15. susah nak mencari sahabat ni.. satu dalam seribu belom tentu lagi jumpa..

    ReplyDelete
  16. ehemm syg xnak mintak no kite ke..
    ekekeke'
    kite nak jumpe juygak uwaaaaa
    love u!!!

    ReplyDelete
  17. ok2..nak no tepon nad gak..nnti kte jumpe ngn sya skali muahxx!!love u too.. ^_^

    ReplyDelete

Sila tinggalkan kata-kata semangat anda..^_^